Priprav sa, Škandinávia!

Pred malou chvíľou začal mesiac prvého letného dobrodružstva a zážitkov - júl. Veľa z vás má mesiace dopredu objednanú dlho očakávanú dovolenku, iní zasa čakajú na skvelé last minute ponuky cestovných kancelárií. Ja som členom oboch skupín. Jednu dovolenku máme objednanú vyše mesiaca a tú druhú chcem nechať na náhodu. Tento rok ma ale žiadna typická letná destinácia nečaká. Dlho sme zvažovali, či sa do podobného dobrodružstva pustiť lebo nič podobné sme doteraz neabsolvovali. Teraz je to ale isté, 3 týždne z augusta strávime na severe!

Naozaj len ťažko opísať, ako neskutočne sa teším. Väčšinu z ôsmych krajín, ktoré plánujeme navštíviť som doteraz nevidela. Konkrétne Poľsko, Nemecko, Litva, Estónsko, Lotyšsko, Fínsko, Nórsko a Švédsko. Keď expedícia, tak nech stojí za to. Cestovná kancelária BUBO nám výberom krajín naozaj ulahodila a to som ešte nespomenula program.

Po odchode z Bratislavy a celej noci strávenej v autobuse sa zobudíme v Poľsku a nasmerujeme si to do mesta Rajgrod, v ktorom je na pláne člnkovanie na Mazurských jazerách, kúsok od litovských hraníc. Po oddychu pri jazere sa pomaly presunieme do campovej oblasti. Čakali ste hotely a komfort? Ani náhodou. Počas celej expedície budeme noci tráviť v stanoch, prípadne v autobuse pri dlhých presunoch medzi krajinami.

Ráno opustíme Poľsko a vyberieme sa na východnú hranicu Európskej únie. Našou prvou zastávkou bude Litva. Počas dňa pobeháme Kaunas a večer si to zamierime do veľkolepej Rigy, kde na nás budú čakať krásne katedrály, architektúra a pravá litovská atmosféra. Naše ďalšie kroky budú smerovať stále viac na sever a to konkrétne do mesta Tallin. Stredoveké mestečko ponúka nespočetné množstvo obchodíkov, nádhernú radnicu a známu ruskú štvrť. Tu náš deň ale neskončí, pretože sa trajektom prepravíme z Tallinu do hlavného mesta Fínska - Helsinki. Nezostane nám však čas na prehliadku. Budeme mať čo robiť, aby sme postavili stan.

Prvé poriadne chladné ráno budeme mať za sebou a následne si pozrieme Olympijský štadión Emila Zátopka, luteránsky chrám, navštívime slávnu rybiu tržnicu a múzeum moderného umenia. Komu by nestačilo, môže skočiť na miestny drink do jednej z klasických fínskych krčiem. Večer sa presunieme do Kuopio, kde strávime noc. Na ďalší deň sa vyvezieme na vyhliadkovú vežu Puijo, ochutnáme miestnu špecialitu Kalakukko a pokračujeme k polárnemu kruhu v meste Kuusamo. Počas pobytu pri polárnom kruhu bude súťaž o BUBO tričko pre toho, kto prvý uvidí soba. How cute.

Skutočnú fínsku prírodu si pozrieme na turistickom medveďom okruhu Karhunkierros, kde nás čaká dvojdňová turistika na fínsko - ruských hraniciach a prespávanie v zálesáckych zruboch, yay. Zažijeme rovnako "nekonečný deň", pri ktorom je svetlo počas dňa aj noci. Po túrach máme zaslúžený deň relaxu strávený v pravých fínskych saunách.

Oddýchnutí prejdeme severným polárnym kruhom priamo do dedinky Deda Mráza. Následne nás počká hlavné mesto Laponska Rovaniemi. Prejdeme sa pozdĺž najdlhšej fínskej rieky Kemijoki až do Švédska. Zastavíme sa v Umea a v Sundsvall krížom cez Škandinávsky poloostrov. Ochutnáme slede, žuvací tabak a noc strávime v najznámejšom lyžiarskom stredisku Are. Rozlúčime sa so Švédskom pri krásnom vodopáde Tännforsen a presunieme sa do Nórska plného farebných domčekov a kozieho syra. Noc strávime pod viac ako kilometer vysokými horami a ak sa zadarí, objaví sa polárna žiara. V nórskej prírode absolvujeme plavbu po najznámejšom fjorde v zozname UNESCO Geiranger. Vyspíme sa v pohorí Bohov.

Po ceste na výstup navyššej hory Škandinávie Galdhopiggen si urobíme zastávku v dedinke Lom, v ktorej je postavený drevený kostol bez použitia jediného klinca. Pre milovníkov adrenalínu bude možnosť poldenného raftingu na rieke Sjoa. Z mesta Otta sa presunieme do Lillehammer, kde sa uskutočnila  najkrajšia olympiáda v histórii, pozrieme si najväčšie jazero Nórska Mjosa a prejdeme si krásnu pešiu zónu. Deň zakončíme príchodom do hlavného mesta Oslo.

V Osle na nás čaká Vigelandov park plný sôch, červená radnica, kráľovský palác a národná galéria. Nevynecháme však ani nádhernú budovu opery, múzeum Kon - Tiki a následne sa cez fjord presunieme do Švédska, odkiaľ vyrazíme smer Kodaň. Mesto rovnako známe aj ako mesto hippies nám ponúkne najdlhšiu pešiu zónu celej Európy, kráľovský palác, desiatky krásnych uličiek a bohužiaľ ku koncu aj trajekt do Nemecka. V priebehu posledných dní nás čaká Berlín a jeho Ríšsky snem, Potsdamer Platz, pamätník holokaustu, Víťazný stĺp a všetky iné typické berlínske pamiatky. Po návšteve Nemecka nás žiadna ďalšia zastávka nečaká. Už len návrat domov.

Neviem sa dočkať momentu, keď sa zo Škandinávie vrátim s pocitom, že všetko spomenuté v tomto článku som videla a zažila. Bude toho ešte oveľa viac a neopísateľne sa teším, keď budem môcť svoje severské zážitky zdieľať s vami na blogu. Dovtedy vám prajem krásne prázdniny a užite si každý jeden moment, ktorý vám ponúkajú.

P.S. Keďže som živého losa zatiaľ nemala príležitosť vidieť, fotka použitá v článku pochádza z www.mundo.cz

P.P.S. Ak nemáš rád zimu a si fanúšikom poriadnych horúčav, pozri si môj článok o Mexicu a vyber sa napríklad tam. :)