Čas na čaj

Ahojte, Nový rok máme za sebou a ja som sa rozhodla prvý tohtoročný článok venovať čaju. Pre mnohých je táto téma zrejme úplne nová alebo vám čaj nepríde absolútne zaujímavý. To je v pohode, mne neprišiel zaujímavý tiež. Prvé znaky toho, že by z nás mohli byť fajn parťáci prišli asi pol roka dozadu. Vysvetlím vám, ako som sa k čaju dostala, aké sú základné rozdiely medzi nimi a prečo sú pre človeka dobré. Aj keď ste o ňom doteraz nič nevedeli, tento príspevok to napraví.



Čaj som nikdy nepovažovala za zaujímavú rastlinu. Vo všeobecnosti mi veľmi chutil ale nevedela som o ňom dohromady nič. Vždy, keď som kupovala čaj (sáčkový) som si dávala záležať, aby bol zaujímavý a niečim netradičný. Preferovala som rôzne ovocné, tropické, zvláštne kombinácie a prehlasovala som o sebe, že som milovník čaju. Teraz s odstupom času nechápem, ako som mohla piť iba tie sáčkové a hlavne z akého dôvodu som sa vyhlasovala za milovníka čaju.


Ako som sa dostala k čaju?

Pár dní predtým, ako som mala odlietať na Rhodos som dala dokopy pár najbližších kamarátov a usporiadala som na rozlúčkové stretnutie. Všetko bolo super, neskôr polovica odišla domov a my, čo sme zostali sme sa  vybrali do čajovne. Nie však za účelom pitia čaju ale kvôli vodným fajkám. Prostredie bolo na prvý dojem úžasné no zmena vo mne nastala, až keď prišla obsluha. Na prvý pohľad dosť nenápadný chalan, ktorý keď prehovoril, zostali sme v úžase. Toľko informácii, detailov, druhov. Urobilo to na mňa veľký dojem a nechala som sa prehovoriť, aby som skúsila mate. Odvtedy u mňa doma nikdy nechýba. Začala som sa o čaj ako taký oveľa viac zaujímať a momentálne ho radím medzi hobby. Veľmi rada skúšam nové alebo sa snažím v rôznych pomeroch kombinovať overené pričom vznikajú netradičné chute.


Aké sú základné rozdiely medzi čajmi?

Kým prejdeme k rozdielom rozdelíme si čaje na najzákladnejšie skupiny : čierne, zelené, biele, ovocné, bylinné. Rozdelenia je pravdaže oveľa viac ale nechcem ísť na vás hneď tak komplikovane v prvom čajovom článku. Čierny čaj - obsahuje 4% teínu - kofeínu, čo je iba o percento menej kofeínu, ktorý obsahuje káva. Dôležitou súčasťou sú triesloviny, ktoré čaju dodávajú jeho prirodzenú chuť. Bežná dĺžka lúhovania je 2-3 minúty, no ak nepatríte do skupiny milovníkov kofeínu, lúhovaním po dobu 5 minút sa uvoľnia triesloviny, ktoré utlmia jeho účinok. Lístky čaju sa rolujú strojovo, čo znamená, že sa naruší ich bunková štruktúra a zvinú sa. Sušenie prebieha na veľkých panviciach v peci. Hlavní producenti čierneho čaju sú: Čína, India, Srí Lanka, Jáva a Vietnam.
Zelený čaj - v dnešnej spoločnosti je prezývaný napríklad nápoj Bohov alebo čaj večnej mladosti. Tieto prívlastky si zaslúži hlavne vďaka svojmu zloženiu, ktoré je veľmi členité a pre bežného čitateľa aj dosť komplikované takže niektoré informácie radšej vynechám. Triesloviny obsiahnuté v zelenom čaji (je ich približne 120) spomaľujú vstrebávanie kofeínu a výrazne spomaľujú  proces starnutia buniek. Spomedzi všetkých čajov sú práve zelené najobľúbenejšie a pijú sa po celom svete. Pripomínam, že je toho oveľa oveľa viac ale nechcem vás zbytočne zaťažovať detailami, číslami a inými vecami. Viac o tom, aký je super napíšem v časti "Prečo sú čaje pre človeka dobré". Krajiny rastu zeleného čaju: Taiwan, Kórea, Japonsko, Srí Lanka a Čína.
Biely čaj - radí sa medzi vzácne, pretože zber je úplne iný ako pri ostatných. Zbierajú sa iba nerozvinuté lístky z horných vetvičiek počas prvého jarného zberu. Ďalším faktorom, ktoré ho radia do vzácnej kategórie je jeho regeneračný účinok. Suší sa veľmi pomaly a väčšinou iba na priamom slnku. Každoročne je len veľmi málo kvalitných púčikov, nakoľko je čas zberu obmedzený. Jeho pôvod je v Číne ale v malom množstve sa pestuje aj na Srí Lanke a v Indii.
Ďalšie dva druhy rozpisovať nebudem, pretože by tu toho bolo zbytočne veľa a každý inteligentný jedinec si dokáže domyslieť, čo asi bylinný a ovocný čaj obsahuje. Určite sa im povenujeme viac ale nie dnes.


Prečo sú čaje pre človeka dobré? 

Táto časť bude zaujímať ľudí, ktorí ako ja nemajú radi lieky a chémiu. Zostanem pri čiernom, zelenom a bielom čaji a napíšem vám naozaj iba heslovite, ako vám dokážu pomôcť.
Čierny - upokojuje nervy, povzbudzuje činnosť mozgu, nezaťažuje srdce, podporuje činnosť tráviacich orgánov, je schopný odviazať z organizmu škodlivé látky, zlepšuje činnosť čriev.
Zelený - má priaznivý vplyv pri problémoch s vysokým tlakom. cukrovke, zvýšenej hladine cholesterolu, obsahuje minerály ako draslík, vápnik, horčík, zinok a veľa ďalších, vitamíny skupina B, C, E, D, K.
Biely - má silné regeneračné účinky, je vynikajúcim antioxidantom, spomaľuje starnutie buniek (tento fakt moji čitatelia hádam ešte nepotrebujú) a je veľmi dobrý proti srdcovo - cievnym ochoreniam.

Myslím, že na úvod by sme mali informácii dosť. Nabudúce skôr, ako sa rozhodnete siahnuť po liekoch, skúste nejaký ten čajík, ktorý je jednoznačne chutnejšia alternatíva a v mnohých prípadoch aj účinná. V ďalších čajových článkoch vám prinesiem niektoré z mojich obľúbených a podrobnejšie ich rozpracujem pretože by bola naozaj škoda, aby ste o takých super veciach nevedeli. Prajem vám krásny víkend a oddýchnite si po tomto nechutnom týždni. D.

1 komentár:

  1. super, super, super!! konečne aj niečo zaujímavé na tých dnešných blogoch.

    OdpovedaťOdstrániť